Bizarro World

Bukhave Rafskinna A

Bukhave Rafskinna B

Sådan. Så har jeg (Simon Bukhave) færdiggjort en lille tegneserie til det islandske magasin Rafskinna.

Rafskinna er først og fremmest et dvd-magasin, men med dvd’en følger et hæfte med interviews, artikler, noveller og altså også en tegneseriestribe. Redaktørerne inviterer hver gang en ny tegner til at tegne en serie og jeg er i godt selskab, for de to tidligere numre af Rafskinna har bragt tegneserier af henholdvis islandske Lóa Hlín Hjálmtýsdóttir og amerikanske Tony Millionaire!

Eftersom jeg blev bedt om at udfylde en halv side med en “panel or strip” tænkte jeg, at det måtte være nu, jeg langt om længe skulle forsøge mig udi stribeformatet. Om resultatet kan kaldes en stribe ved jeg ikke, men min hensigt var i hvert fald at lave min egen version af dette format.

Temaet for det næste nummer af Rafskinna er “reflections”, så det blev dermed også temaet for min tegneserie (tidligere har magasinet haft temaer som Hús og Fiskur!)

Da man bliver nødt til at vende tegneserien på hovedet, for at læse den til ende, får I her to versioner, så I ikke behøver selv at stå på hovedet eller vende jeres computere om.

Nå ja, det skal også lige siges, at tegneserien er inspireret af en mareridtsagtig illustration fra slutningen af 1800-tallet med titlen “Den Omvendte Verden”. Den findes i sådan en juleunderholdningsbog for børn med små historier, opgaver og tegninger. “Børnenes Juleroser” hedder bogen. Desværre kan jeg ikke huske hvad tegneren hedder. Illustrationen forestiller en masse forskellige omvendte situationer, men mest dyr og ting, som ydmyger, torturerer og dræber børn og voksne. Altså alt sådan noget, som man må gå ud fra børn syntes var rigtig skægt for 100 år siden.


9 Responses to “Bizarro World”


  1. 1 Johan F. Krarup maj 13, 2009 kl. 18:29

    Fed stribe! Og sjov re-tænkning af det slidte stribe-format. Kunne fedt med en hel samling striber af denne her slags😉
    jfk

  2. 3 Søren Mosdal maj 13, 2009 kl. 18:42

    ja, det er flot! Men hvorfor skal det vaere saa “dark”?

  3. 4 Johan F. Krarup maj 13, 2009 kl. 19:00

    Det er fordi, tegneserier ikke er for børn.

  4. 5 Thomas Thorhauge maj 14, 2009 kl. 11:40

    Fedt, Simon! Max læx.

  5. 6 overfloden maj 14, 2009 kl. 14:54

    Det er pissefedt.

    Miwer

  6. 7 Denniz maj 21, 2009 kl. 17:19

    Det er bare rigtig nice!
    Det er helt sygt som du kan tegne.

    Knuz Denniz

  7. 8 Pétur januar 19, 2010 kl. 23:16

    Hi Simon
    Thanks for your contribution. I think it’s just perfect. Very clever and sophisticated approach to the theme.
    Thanks again and all the best
    Pétur
    editor of Rafskinna.


  1. 1 Rafskinna #3, Part 2 « Over Floden Blog Trackback til september 1, 2009 kl. 19:59

Skriv et svar

Over Floden HQ

overflodenx

Fahrenheit Corner


