Over Floden læser: A Drifting Life af Yoshihiro Tatsumi

driftinglife

Enhver, der vil vide noget om den japanske mangas opblomstring, bør læse Tatsumis selvbiografiske tegneserie ‘A Drifting Life.

Vi er i 1950ernes Japan, et land, der har tabt 2. verdenskrig og som lider af voldsomme mindreværdskomplekser til USA, men også et land, der starter ‘from skratch’ og hvor alt pludselig er muligt. Japan står overfor en af de største statslige opblomstringer, vi kender til i moderne verdenshistorie, og det er i dette lys, udviklingen af den moderne manga skal ses. Osamu Tezuka viser vejen for en hel generation af mangategnere i slutningen af 1940erne ved at udgive sine værker, der rummer lange episke fortællinger. Herved gør han op med den traditionelle avis- og magasin-manga, gag-striberne bestående af typisk 4 rammer.

Tatsumi har ændret navnene på sine personer, mest bemærkelsesværdigt sit eget navn, så han i stedet for ‘Yoshihiro Tatsumi’ kommer til at hedde ‘Hiroshi Katsumi’ i tegneserien. Den unge Katsumi og hans bror er så optagede af Tezukas manga, at skolens pligter ofte kommer i anden række. De læser manga, de tegner manga, de diskuterer manga, og de tænker manga – nærmest uafbrudt. Hiroshi sender nogle striber ind til et manga-ungdomsblad og får dem antaget. Dette er startskuddet for hans karriere og herfra går det nærmest amok. Han får udgivet mere manga, eksperimenterer med formen, bliver udgivet på et større forlag og producerer som en vanvittig den ene længere historie efter den anden. Da han er 20 år har han (så vidt jeg har talt) 6 længere soloudgivelser bag sig samt et hav af mindre udgivelser i forskellige magasiner.

Inspirationskilderne er primært filmen. Filmsproget fra franske, amerikanske og japanske film søges indoptaget i tegneserien, så vi får lange stemningssekvenser, hyppige skift i synsvinkler og en mere action-præget måde at fortælle historier på: skæve vinkler, ekstreme close-ups, kalkuleret suspence osv. Tegneserien bliver i den moderne manga-tradition gjort til et udpræget filmisk medie.

‘A Drifting Life’ er en manga, der handler om manga. Derfor er de ovenfor beskrevne karakteristika for kunstformen også gældende her. Der sker tematisk egentlig ikke meget mere i Tatsumis marathon-biografi af en tegneserie (ca. 900 sider) end beskrevet ovenfor. Et par akavede sexscener og en hel del flere udgivelser bliver det til for den unge Katsumi. Bemærkelsesværdigt er det imidlertid, at det er en ret fængende selvbiografi, Tatsumi har begået på trods af, at hans tegnerliv i bedste fald kan kaldes ensformigt. Følelsemæssigt får vi heller ikke det store indblik i nogle af de beskrevede personer. Man må altså konstatere, at de fortællemekanismer Tatsumi benytter sig af og beskriver i ‘A Drifting Life’ er temmelig effektive.

a-drifting-life.jpeg

Først og sidst er attraktionen ved Tatsumis selvbiografi den japanske manga-produktions smittende energi. Denne beskrives ganske enkelt primært som ekstreme energiudladninger forårsaget af en manga-entusiasme, der gennemsyrede (og stadig gennemsyrer!) det japanske samfund. ‘A Drifting Life’ er en unik beskrivelse af den japanske mangas kunstneriske og økonomiske opblomstring – eller mere generelt: En beskrivelse af en ung kunstforms vokseværk i et samfund præget af den optimisme, der typisk karakteriserer en efterkrigstid.
jfk

0 Responses to “Over Floden læser: A Drifting Life af Yoshihiro Tatsumi”



  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




Over Floden HQ

overflodenx

Fahrenheit Corner


%d bloggers like this: